Uutisarkisto

Tutkimus: Valtaosa suomalaisista rokotusmyönteisiä
Yhdeksän kymmenestä suomalaisesta pitää kansallista rokotuskattavuutta tärkeänä asiana (27.6.2017) Tuoreen tutkimuksen* mukaan suomalaiset suhtautuvat myönteisesti suomalaiseen rokotusohjelmaan ja pitävät rokotuskattavuutta tärkeänä asiana. Yhdeksän kymmenestä (88 %) suomalaisesta pitää tärkeänä, että kaikki suomalaiset saavat kansallisen rokotusohjelman mukaiset rokotteet. Tämä ilmenee MSD Finland Oy:n tutkimusyhtiö IRO Researchilla teettämästä kyselytutkimuksesta. Vastaajista 86 % pitää kansallista rokotusohjelmaa myönteisenä asiana.

Enemmistö suomalaisista valmis antamaan biopankkinäytteen (13.6.2017)
Jopa 63 % suomalaisista on valmis antamaan biopankkinäytteen. Valmiuden taustalla on suomalaisten halu edistää lääketiedettä ja auttaa siten tulevia sukupolvia. Biopankkien toiminnalla on suuri merkitys lääketieteen kehittymiselle, ja juuri suomalaisten biopankkinäytteiden avulla on mahdollisuus luoda uusia hoitomuotoja moniin vaikeisiin sairauksiin, esimerkiksi syöpäsairauksiin. Oman biopankkinäytteen voi käydä antamassa Suomen ensimmäisessä biopankkibussissa 11.–13. heinäkuuta Porin SuomiAreenalla.

Lääkeyhtiö MSD ja Terveyskampus Turku -toimijat solmivat raamisopimuksen ‒ yhteistyö vahvistaa Turun asemaa life science -alan kansainvälisenä osaamiskeskittymänä (1.6.2017)
Turun kaupunki, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri, Turun yliopisto ja Åbo Akademi ovat allekirjoittaneet raamisopimuksen maailman suurimpiin lääkeyhtiöihin kuuluvan MSD:n kanssa. Tavoitteena on luoda uusia toimintamalleja ja hoitomuotoja erityisesti potilaan hoitoketjun optimoimiseksi ja sitä kautta osallistua myös uudistuvan soten rakentamiseen. Sopimus on hyvin laaja, sillä se kattaa koko terveydenhoidon perusterveydenhuollosta erikoissairaanhoitoon sekä akateemiseen huippututkimukseen ja koulutukseen.

MSD julkisti yhtiön ja terveydenhuollon ammattilaisten väliset taloudelliset suhteet (31.5.2017)
MSD, yhdessä muiden Lääketeollisuus ry:n jäsenyritysten kanssa, on tänään 31.5.2017 julkistanut yhtiön ja terveydenhuollon ammattilaisten väliset taloudelliset suhteet. Julkistaminen tehdään nyt ensimmäisen kerran ja se koskee vuonna 2016 maksettuja suoria ja epäsuoria taloudellisia etuuksia. Julkistamisen tavoitteena on edistää terveydenhuollon ammattilaisten ja lääkeyhtiöiden välisen yhteistyön läpinäkyvyyttä.

MSD Finland Oy:n toimitusjohtaja vaihtuu (3.4.2017)
Lääkeyhtiö MSD Finland Oy:n toimitusjohtaja vaihtuu. MSD:tä Suomessa vuodesta 2006 johtanut Ilpo Tolonen siirtyy syöpäsairaala Docrateen toimitusjohtajaksi 15.5.2017 alkaen. Tolonen jättää tehtävänsä MSD:llä 7.4.2017. Uutena toimitusjohtajana aloittaa 1.5.2017 Michael Casia, joka siirtyy MSD Finland Oy:n organisaatioon Belgian MSD:ltä.

Pirkanmaan sairaanhoitopiiri ja MSD yhteistyöhön, tavoitteena löytää innovatiivisia ratkaisuja terveydenhuollon kehittämiseen ja edistää tutkimusyhteistyötä (28.3.2017)
Pirkanmaan sairaanhoitopiiri (PSHP) ja MSD Finland Oy ovat solmineet kumppanuussopimuksen yhteistyön lisäämisestä. Yhteistyö koskee erityisesti terveydenhuollon kehittämistä, koulutusta ja tutkimusta. Uusien innovaatioiden ja yhteisen kehitystyön avulla on tarkoitus löytää ratkaisuja, jotka auttavat rakentamaan tulevaisuuden terveydenhuoltopalveluita.

MSD:n Keytruda (pembrolitsumabi) -valmisteelle myyntilupa ensilinjan hoitona edenneen ei-pienisoluiseen keuhkosyövän hoidossa EU-alueella (1.2.2017)
Euroopan lääkevirasto (EMA) on myöntänyt myyntiluvan MSD:n Keytruda (pembrolitsumabi) -valmisteelle ensilinjan hoitona ei-pienisoluisen keuhkosyövän hoidossa. Valmiste on monoterapiana tarkoitettu metastasoituneen ei-pienisoluisen keuhkosyövän ensilinjan hoitoon aikuisille, joiden kasvaimet ilmentävät PD-L1-ligandia ja joiden TPS (tumour proportion score) on ≥ 50 % ja joiden kasvaimessa ei ole EGFR- tai ALK-positiivisia mutaatioita.

Rokotteet jälleen osaksi MSD:n liiketoimintaa (2.1.2017)
MSD:n ja Sanofi Pasteurin yhteisyritys Sanofi Pasteur MSD (SPMSD) on lopettanut toimintansa 31.12.2016. Sekä MSD että Sanofi Pasteur toimivat tästä eteenpäin itsenäisesti ja vastaavat kumpikin omien rokotteidensa markkinoinnista. Vuodesta 1994 lähtien Euroopassa toiminut, rokotteisiin keskittynyt yhteisyritys Sanofi Pasteur MSD purettiin yhtiöiden yhteisellä päätöksellä. MSD:n tuotevalikoimaan kuulu nyt myös laaja rokoteportfolio, joka pitää sisällään rokotteita niin lapsille, nuorille kuin aikuisillekin.

Suomalaiset: antibiootteja käytetään liikaa, 80 prosenttia kertoo pyrkivänsä välttämään liikakäyttöä (17.11.2016)
Antibioottien liiallisen käytö riskit ovat hyvin suomalaisten tiedossa. Kysyttäessä omasta antibioottien käytöstä, 80 prosenttia kertoo pyrkivänsä välttämään liiallista lääkkeen käyttöä. Tulos käy ilmi MSD Finland Oy:n IRO Research -tutkimusyhtiöllä teettämästä tutkimukesta.

HUS, Helsingin yliopisto ja MSD yhteistyöhön, tavoitteena löytää uusia keinoja yksilöllisten lääkkeiden kehittämiseen(7.10.2016)
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (HUS), Helsingin yliopisto ja MSD ovat solmineet kumppanuussopimuksen yhteistyön lisäämisestä. Kumppanuuden myötä MSD haluaa varmistaa, että Helsingin yliopiston ja HUSin muodostama osaamiskeskus AMCH (Academic Medical Center Helsinki) saa näkyvän jalansijan MSD:n strategisesti tärkeiden kumppaneiden joukossa. Yhteistyö koskee erityisesti lääketutkimusta, jossa erityisenä fokuksena on löytää uusia välineitä yksilöllisten lääkkeiden kehittämiseen. Sen osalta yhteistyö nojaa Helsingin yliopiston genetiikan osaamiseen ja kattaviin Helsingin biopankkiin sijoitettuihin näytekokoelmiin.

MSD Finland Oy ja Noona Healthcare aloittavat pohjoismaisen yhteistyön syöpäpotilaiden voinnin seurannan kehittämiseksi(13.6.2016)
Yhteistyö avaa Noona Healthcarelle ovia MSD:n kansainväliseen asiakasverkostoon ja mahdollistaa nopeamman kansainvälistymisen. Yhteisenä tavoitteena on tehostaa syöpäpotilaiden voinnin seurantaa hoitojen aikana ja vähentää sitä kautta syövänhoidon kustannuksia. MSD on yksi maailman johtavia lääkeyhtiöitä, ja Noona Healthcare palkituimpia kotimaisia startup-yrityksiä terveydenhuollossa. Yhtiöt ilmoittivat yhteistyön aloittamisesta maanantaina 13.6.2016